Istoria Ford

Henry Ford a schimbat viata multor oameni, datorita masinilor practice si accesibile pe care le-a produs. Linia mobila de asamblare si tehnicile de productie de masa pe care le-a inventat au stabilit standardele prin care avea sa fie evaluata activitatea industriala in toata prima jumatate a secolului XX.

Povestea incepe in Springwells Township, Wayne County, Michigan, pe 30 iulie 1863, cand William si Mary Ford au devenit parinti, la nasterea lui Henry, primul dintre cei sase copii ai familiei. Crescand la o ferma prospera de familie, el si-a facut educatia intr-o scoala sateasca, ce avea o singura clasa, inca de pe-atunci el a aratat un interes deosebit pentru absolut tot ce tinea de mecanica. Acest interes avea sa devina geniu desavarsit si sa ii aduca lui Henry recunoasterea ca ‘unul dintre cei mai mari industriasi ai lumii’.

Povestea lui Henry Ford

Ucenicia

Henry Ford a inceput de tanar. Pe cand avea 12 ani, Henry isi petrecea cea mai mare parte a timpului intr-un mic atelier de mecanica, pe care il amenajase de unul singur. Aici si-a construit primul motor cu aburi, in 1878, cand avea doar 15 ani. Un an mai tarziu, avea sa plece la Detroit, ca sa lucreze ca ucenic masinist.

Primul sau vehicul

Culminarea experimentelor sale a constat in construirea unui vehicul auto-propulsat – Quadricycle – in 1896. Primul motor Ford a intrat in istorie direct de pe masa de bucatarie a lui Henry Ford si a fost urmat, in scurt timp, de urmatorul sau proiect - un motor montat pe un cadru cu patru roti de bicicleta – prima masina Ford.

Pe cont propriu

Dupa ce a demisionat de la Edison, in 1898, Ford a infiintat Detroit Automobile Company. Din nefericire, compania a dat faliment. Dar cum nu-i statea in obicei sa dea inapoi cand intalnea o piedica, el a construit mai multe masini de curse si a condus, pe 10 octombrie 1901, celebrul ‘Sweepstakes’, smulgandu-i victoria campionului Americii, Alexander Winton.

Inceputurile Ford Motor Company

Istoria masinii avea sa se schimbe pentru totdeauna odata cu infiintarea Ford Motor Company, in anul 1903 - moment la care Henry Ford detinea 25.5% din actiuni si devenea Vicepresedinte si Inginer Sef. La inceput, fabrica Ford de pe Mack Avenue din Detroit producea numai cateva masini pe zi - cu doi sau trei oameni la fiecare masina, cu componente fabricate la comanda de catre alte companii. Prima masina construita de companie a fost vanduta pe 23 iulie 1903; iar Henry a devenit Presedinte si, trei ani mai tarziu, Actionar Majoritar.

Renovare. Inovatie.

Ford incearca mereu sa deschida drumul pe pista tehnologiilor, de la trapa electrica din 1971 pana la MyKey din 2015.

Invatarea comertului.

Ucenicia sa a tinut trei ani, dupa care Henry s-a intors la Dearborn. In urmatorii cativa ani, Henry s-a ocupat cu repararea si operarea motoarelor pe aburi, cu diverse slujbe de scurta durata intr-o fabrica din Detroit, dar si cu imbunatatirea utilajelor folosite la ferma tatalui sau. Anul 1888 a marcat o decizie majora in viata sa, si anume cea de a se casatori cu Clara Bryant; pentru a-si intretine familia, Henry a preluat conducerea unui gater din regiune.
Urmatoarea schimbare majora nu avea sa intarzie prea mult: in 1891, Ford lucra, deja, ca inginer la Edison Illuminating Company, in Detroit. Doi ani mai tarziu, dupa ce a fost promovat inginer-sef, Ford avea, in sfarsit, suficient timp si suficiente fonduri pentru a se ocupa mai intens de experimentele personale legate de functionarea motoarelor cu ardere interna.

Inceputurile Ford Motor Company

Prin modelul T, scos pe piata in 1908, Henry Ford si-a indeplinit visul de a fabrica un automobil fiabil, eficient si cu un pret rezonabil. Acest vehicul a marcat o noua era in transportul personal; era usor de utilizat, intretinut si manevrat pe drumurile accidentate - un succes instantaneu.

O noua generatie

Lucrurile avansau rapid. In anul 1919, Henry si fiul sau Edsel au achizitionat intreg stocul de participatiuni al actionarilor minoritari, in valoare de 105.568.858 $, devenind astfel proprietarii companiei. Edsel, care a preluat in acel an functia de Presedinte de la tatal sau, a continuat sa ocupe aceasta pozitie pana la moartea sa, in anul 1943, atunci cand Henry Ford a revenit la conducerea companiei.

Pensionare

Henry Ford a demisionat, pentru a doua oara, din functia de presedinte al Ford Motor Company in septembrie 1945, fiind urmat in functie de nepotul sau, Henry Ford II. In anul urmator, Henry a fost omagiat la Jubileul de aur al Industriei de Automobile Americane, pentru contributia sa majora la industria de automobie, iar mai tarziu, in cursul aceluiasi an, Institutul American al Petrolului i-a inmanat prima medalie de aur pentru contributia exceptionala la bunastarea umanitatii.

Sfarsitul unei ere

Henry Ford a murit la resedinta sa din Fairlane, in Dearborn, pe 7 aprilie 1947, la 11.40 pm. Avea 83 de ani. La momentul mortii sale, inundatiile provocate de raul Rouge River au provocat o cadere a curentului in zona. Cu lampile cu cherosen si lumanarile aprinse, scena trebuie sa fi fost similara cu cea nasterii sale, in urma cu 83 de ani.

Sigla Ford

Sigla ovala Ford este unul dintre cele mai cunoscute simboluri din lume si este folosita in mod regulat de peste 50 de ani. Ovalul nu a fost folosit insa de la inceputul companiei – iata cum a evoluat logo-ul Ford de-a lungul anilor.

1903

Primul Logo

Sigla a fost folosita pentru prima oara in comunicare la inceputul anului 1903. Prima masina produsa in serie, modelul A, a primit un tratament special - primul logo Ford pentru masina a avut un aspect „in tendinte”, cu influente art nouveau.

1906

Sigla cu aripi

In 1906, a aparut o forma mai elaborata a siglei prin scriera stilizata a literelor "F" si "D"- cunoscuta sub numele de "sigla cu aripi". Aceasta sigla a fost folosita pe toate masinile Ford pana la sfarsitul anului 1910, cand textul a fost revizuit din nou in forma care este inca in uz astazi. Sigla comerciala a fost inregistrata la Oficiul de Brevete din Statele Unite in 1909.

1907

Primul Oval

Primul oval a fost initial folosit de Ford Motor Company Limited din Marea Britanie. Aceasta sigla ovala a fost folosit pentru a face publicitate marcii Ford ca "semn distinctiv pentru fiabilitate si economie". Ulterior fiind adoptata si de Ford Motor Company.

1911

Definirea Ovalului

Prin combinarea ovalului cu literele scrise stilizat, Ford a creat sigla definitiva. Vehiculele Ford si comunicatele companiei au continuat sa utilizeze literele scrise stilizat pana la sfarsitul anilor 1920.

1912

Masina universala

Pentru o scurta perioada de timp, Ford s-a indepartat de designul oval si a folosit designul unui triunghi inaripat pe masinile lor. Conceputa pentru a simboliza viteza, usurinta, gratia si stabilitatea, sigla a fost produsa in portocaliu sau albastru inchis si a purtat pe ea cuvintele "The Universal Car". Henry Ford nu a placut designul si a oprit rapid productia siglei.

1927

Masina universala

Noul model A a fost primul vehicul Ford care plasa pe grila radiatorului sigla ovala Ford. Cu cunoscutul fond albastru regal pe care il recunoastem si astazi, sigla a fost folosita pe majoriatatea masini pana la sfarsitul anilor '50.
Ovalul albastru a disparut apoi de pe capotele si grilele masinilor Ford pana la mijlocul anilor 1970, fiind inlocuit de cuvantul "Ford". Desi sigla Ford ovala era folosita in mod constant in comunicatele companiei, in aceasta perioada.

Sigla albastra de astazi

Din anul 1976, toate masinile Ford au inceput sa poarte, ca pe un simbol de identificare, sigla ovala Ford colorata in albastru si argintiu, oferind astfel un brand mai usor de recunoscut in lumea intreaga.

Cresterea productivitatii

Pentru a atinge obiectivul lui Henry Ford de consum in masa prin productie in masa, productivitatea trebuia sa creasca. La fabrica Detroit din Michigan, muncitorii erau plasati la posturile de munca si sasiul era tras printre acestea folosindu-se o franghie puternica. Sasiul se oprea la fiecare statie, iar piesele erau montate, procesul repetandu-se pana cand constructia era finalizata.

Un rezultat impresionant

Henry Ford a construit urmand principiile de baza ale pionierilor timpurii, cum ar fi Elihu Root, care a creat un sistem de asamblare pentru Samuel Colt, care a impartit procesul de fabricatie in mai multe etape pentru a il simplifica.
El a continuat sa experimenteze pana cand fiecare practica a fost rafinata, iar viziunea sa de productie in masa a devenit realitate.
Pentru a reduce dependenta de forta de munca calificata, Henry a folosit piese interschimbabile, ce puteau fi asamblate cu usurinta de lucratorii necalificati. Experimentele au continuat cu glisierele si cu transportoarele. Bineinteles a fost meticulos analizata atat amplasarea oamenilor, cat si a uneltelor, pentru a asigura o linie de productie care sa opereze cat mai eficient posibil.

Suma componentelor

Fiecare departament din procesul de productie a fost impartit in componente. Aceste linii de sub-asamblare au fost amplasate in fiecare zona, pana ce Henry a fost auzit rostind remarca "totul in uzina se misca." Viteza de productie s-a marit – aceasta fiind, in unele cazuri, de patru ori mai mare.

Rezultate

Aceasta combinatie de precizie, continuitate si viteza a introdus productia de masa in intreaga lume. In Highland Park, capacitatea de productie a modelului T a atins un nivel record, o masina completa parasind linia de asamblare la fiecare 10 secunde ale fiecarei zile de lucru. Ford a reusit sa reduca preturile, sa dubleze salariul zilnic minim pana la 5 $, sa fabrice un produs superior si sa faca si profit.
La acel moment, Ford producea doua milioane de vehicule model T in fiecare an, la un pret de numai 260 $.

Progres revolutionar

Modelul T a pornit o revolutie rurala. Plata zilnica de 5 $ si filozofia din spatele acesteia au pornit o revolutie sociala. Linia de asamblare mobila a pornit o revolutie industriala.