Sistemul Pedestrian Detection

  • Frica de întuneric, care are rădăcini în trecutul nostru preistoric, cauzează situaţii de stres la volan. 
  • Noi studii arată că cei mai mulţi şoferi îşi fac griji legate de lipsa de vizibilitate pe timp de noapte, multora fiindu-le frică să nu lovească pietoni. 
  • Ford introduce o tehnologie cu ajutorul căreia maşina poate să frâneze automat pe întuneric la detectarea pietonilor.
  • Sistemul scanează şoseaua şi trotuarele pentru a observa din timp pietoni care ar putea să traverseze strada.
  • După lăsarea întunericului, accidentele din trafic care implică pietoni au un risc de două ori mai mare să ducă la un impact mortal.
 
KOLN, Germania, 16 martie 2017 – Nu doar copiilor le este frică de întuneric. Fie că preferă să doarmă cu lumina deschisă sau îşi fac griji legate de condusul pe timp de noapte, adulţii se sperie şi ei de partea întunecată a zilei (1).
 
Experţii consideră că frica de întuneric - sau nictofobia - îşi are rădăcinile în timpurile strămoşilor noştri care locuiau în peşteri şi care se aflau în pericol mai mare să fie atacaţi de prădători după căderea întunericului (2). Astăzi, acest lucru ne afectează în timp ce ne aflăm la volan.
 
Grijile legate de momentele de apariţia nictalopiei ("orbirea" pe timp de noapte) şi frica de a lovi ceva sau pe cineva sunt anxietăţile de noapte cel mai des întâlnite în rândul şoferilor, arată un nou sondaj comandat de Ford (3). Însă cel puţin pentru ultima dintre acestea există acum o soluţie care trece peste mâncatul multor morcovi cruzi. Ford introduce în premieră o nouă tehnologie care este construită pentru a detecta pietonii pe timp de noapte şi a aplica ulterior frânele în mod automat în cazul în care şoferul nu răspunde la avertizările iniţiale.
 
"Ştim că unii conducători auto consideră că şofatul pe timp de noapte este o experienţă stresantă. Pietonii - uneori distraşi de telefoanele mobile - pot să intre fără nicio avertizare prealabilă pe şosea, lăsându-le chiar şi celor mai atenţi şoferi foarte puţin timp de reacţie, în special când acest lucru se întâmplă în oraşe", spune Gregor Allexi, inginer sisteme de siguranţă activă în cadrul Ford of Europe. "Zi şi noapte, Pedestrian Detection (sistemul de detecţie a pietonilor) este conceput pentru a ajuta la identificarea celor care se află pe şosea sau care sunt pe cale de a intra pe aceasta".
 
Din miile de şoferi care au participat la sondaj la nivel european, 81% admit faptul că le este frică să conducă pe timp de noapte, procentul urcând până la 87% în cazul femeilor. Mai mult de jumătate dintre şoferi susţin că vizibilitatea precară pe timp de noapte este o sursă de stres şi mai mult de o treime îşi fac griji că ar putea să fie implicaţi într-un accident. Frica de a lovi un pieton a fost semnalată de unul din cinci şoferi participanţi la studiu.
 
În 2014, mai mult de una din cinci persoane decedate în accidente rutiere au fost pietoni, jumătate dintre aceştia pierzându-şi viaţa în urma unor accidente care au avut loc pe timp de noapte (4). Pentru versiunea îmbunătăţită a tehnologiei Pedestrian Detection, care acum poate funcţiona pentru prima dată pe timp de noapte, echipa de dezvoltare a muncit după lăsarea serii, aruncând manechine de dimensiuni umane în faţa maşinilor în zone de testare cu circuit închis şi testând apoi sistemul pe drumuri publice în oraşe aglomerate, inclusiv în Paris şi Amsterdam.
 
Cum funcţionează?
 
Sistemul Pedestrian Detection procesează informaţia primită de la un radar localizat în bara frontală şi de la o cameră montată în zona superioară a parbrizului. În acelaşi timp, o bază de date de "siluete ale pietonilor" îi oferă sistemului capacitatea de a distinge oamenii de obiecte precum copacii sau indicatoarele rutiere. Camera înregistrează la 30 de frame-uri pe secundă, mai multe decât oferă un proiector de cinema. Fluxul video în timp real şi unghiul larg de filmare îi permite sistemului să detecteze pietonii chiar şi în condiţii de luminozitate scăzută, atunci când singura sursă de lumină este cea a farurilor.
 
Dacă sistemul detectează o coliziune iminentă cu un pieton, îl avertizează în prima fază audio şi vizual pe cel de la volan. Dacă acesta nu reacţionează, sistemul apasă automat frânele. Versiunea avansată a sistemului Pedestrian Detection va fi introdusă ceva mai târziu în acest an pe noua generaţie Fiesta, care se află expusă în această perioadă la Salonul Auto de la Geneva.
 
Pe măsură ce maşinile autonome vor apărea pe şosele, călătoriile pe timp de noapte vor deveni, evident, mult mai uşoare. Anul trecut, un prototip de cercetare autonom Ford Fusion Hybrid a parcurs fără faruri, pe întuneric beznă, un traseu stabilit în Centrul de Testare Ford Arizona ca parte a eforturilor companiei de a dezvolta şi de a le oferi clienţilor din întreaga lume maşini complet autonome.
 
Sfaturi pentru cei care conduc noaptea
 
Câteva lucruri care te ajută în şofatul pe timp de noapte:
  • Asigură-te că suprafeţele vitrate şi oglinzile sunt curate şi nu sunt acoperite deloc cu gheaţă sau condens.
  • Curăţă toate blocurile optice, asigură-te că farurile şi stopurile funcţionează şi păstrează becuri de rezervă la îndemână în maşină.
  • Pe porţiunile de şosea neluminate, foloseşte faza lungă. Nu uita să comuţi pe faza scurtă când vezi maşini care vin pe sensul opus sau când ai în faţă un alt automobil.
  • Nu conduce dacă eşti obosit sau pentru mai mult de două ore fără să faci pauză.
  • Programează vizite regulate la optician pentru a-ţi verifica starea ochilor.