Ford Ranger Raptor

  • Noul Ranger Raptor - cea mai dură şi mai peformantă versiune a celui mai vândut pick-up din Europa - este expusă la Salonul de Vehicule Comerciale din Hanovra înaintea lansării pe piaţă, care va avea loc în 2019.
  • Dezvoltat de divizia Ford Performance, aspiraţionalul Ranger Raptor este construit pentru clienţii care duc un stil de viaţă concentrat pe activităţile în aer liber şi poate să abordeze în viteză cele mai grele suprafeţe de rulare.
  • Capacităţile care-i permit să atace orice fel de traseu au la bază un şasiu ultra-puternic, suspensii concepute special pentru acest model, anvelope speciale, un motor diesel EcoBlue de 213 CP şi 500 Nm, o transmisie automată cu 10 trepte şi sistemul Terrain Management.

KÖLN, Germania, 18 septembrie 2018 – Noul Ford Ranger Raptor - cea mai dură şi mai peformantă versiune a celui mai vândut pick-up din Europa - se lansează în forţă în cadrul Salonului de Vehicule Comerciale din Hanovra, Germania, acolo unde îndrăzneţul model poate fi admirat în premieră de vizitatorii europeni.

Dezvoltată de divizia Ford Performance şi dedicată adevăraţilor entuziaşti off-road, prima versiune Raptor din istoria lui Ranger va fi disponibilă la mijlocul anului 2019 pentru clienţii europeni care caută senzaţii tari, alături de o versiune Bi-turbo a motorului diesel Ford EcoBlue de 2.0 litri, ce dezvoltă 213 CP şi 500 Nm şi de noua cutie de viteze automată cu 10 trepte.

Prezenţa dominantă data de dimensiunile impozante ale lui Ranger şi de designul extrem este completată de un şasiu unic semnat de Ford Performance şi optimizat pentru viteză în off-road şi pentru capacităţi care-i permit să atace orice fel de traseu.

"Uitaţi tot ce credeaţi că ştiaţi despre pick-up-uri", spune Leo Roeks, directorul diviziei europene Ford Performance. "Noul nostru Ranger Raptor este o specie nouă - un amestec de maşină sport dedicată deşertului şi de off-roader dedicat stilului de viaţă extrem care poate să extragă cele mai bune elemente ale ambelor lumi în cele mai dificile condiţii de exploatare".

Un clip spectaculos cu Ford Ranger Raptor în acţiune poate fi văzut aici: https://youtu.be/U94wDbctu1U
 

Robust, dar rafinat

Construită pentru a rezista în faţa celor mai dure provocări în off-road, structura unică ranforsată şi ultra-puternică a şasiului lui Ranger Raptor utilizează aliaje de oţel de înaltă rezistenţă pentru a face faţă rulării sportive în off-road.

Suspensiile lui Raptor, inspirate din lumea sporturilor cu motor, au fost construite special pentru a ataca suprafeţe grele de rulare la viteză ridicată, permiţând în acelaşi timp păstrarea unui nivel înalt de control şi confort. Noul model are un ecartament mai mare şi o gardă la sol ridicată cu 56 de milimetri faţă de versiunea standard a lui Ranger.

Amortizoarele FOX cu Position Sensitive Damping permit forţe mai mari de amortizare în condiţii extreme pentru capacităţi off-road fără egal, opunând rezistenţă mai mică în condiţii moderate pentru un comportament confortabil pe şosea. Cursa amortizoarelor faţă a crescut cu 32%, iar cea a amortizoarelor spate cu 18%.

Amortizoarele de înaltă performanţă, ce au pistoane cu diametrul de 46.6 milimetri, sunt dublate de braţe de control din aluminiu cu turnuri proeminente ale amortizorului în partea frontală şi de o aşezare de tip coilover (arcuri elicoidale care îmbracă amortizorul) pe puntea spate, cu legături Watt integrate ce permit mişcarea verticală a punţii cu un joc lateral limitat.

Sistemul de frânare pe puntea faţă beneficiază de etriere cu pistoane duble, cu un diametru de 51 de milimetri al pistoanelor, cu 20% mai mare decât al versiunii standard a lui Ranger, şi de discuri ventilate cu dimensiunea de 332 pe 32 de milimetri. Performanţele sistemului de frânare de pe puntea spate au fost şi ele îmbunătăţite cu ajutorul unor etriere spate cu diametrul de 54 de milimetri şi cu discuri ventilate de 332 pe 24 de milimetri.

Anvelopele BF Goodrich all-terrain cu dimensiunea 285/70 R17 au fost dezvoltate special pentru Ranger Raptor. Cu un diametru de 838 de milimetri şi cu o lăţime de 285 de milimetri, acestea oferă un flanc rezistent care permite un nivel de încredere ridicat pe suprafeţe neobişnuit de dificile. Tiparul agresiv al benzii de rulare oferă un nivel excelent de aderenţă în condiţii umede, în noroi, în nisip şi pe zăpadă.

"Experienţa unică pe care o oferă Ranger Raptor este dată, fără îndoială, de faptul că maşina poate fi testată la maximum în off-road, în timp ce te face să te simţi ca un milionar pe şosea", spune Damien Ross, inginerul-şef al lui Ranger Raptor. "Toate elementele lui Ranger Raptor au la bază senzaţiile sofisticate şi capacităţile funcţionale deja fabuloase ale lui Ranger, mergând însă mai departe de acestea. Din punct de vedere dinamic, vorbim despre un vehicul cu adevărat excepţional".

Designul unic al şasiului este dublat de o geometrie off-road optimizată care vine cu o gardă la sol de 283 de milimetri, cu un unghi de atac de 32.5 grade şi cu unghiuri de rampă şi de degajare de 24 de grade, elemente care îi permit maşinii să atace orice fel de traseu.

De asemenea, sub şasiu, Ranger Raptor este dotat cu elemente speciale care protejează maşina în faţa obstacolelor din off-road. Scutul frontal este construit din tablă din oţel de înaltă rezistenţă cu grosimea de 23 de milimetri, aceasta adăugându-se protecţiei standard a motorului şi a cutiei de transfer de pe Ranger.
 

Impresionant în formă şi funcţie

Disponibil în nuanţele Ford Performance Blue, Colorado Red, Absolute Black, Frozen White şi Conquer Grey cu elemente contrastante Dyno Grey, Ranger Raptor oferă un design agresiv care la bază are elemente de performanţă şi de funcţionalitate.

Noua grilă spectaculoasă este inspirată din primul pick-up de performanţă oferit de un constructor auto - Ford F-150 Raptor - şi domină spaţiul dintre blocurile optice cu faruri Xenon, fiind aşezată deasupra spoilerului faţă care face corp comun cu structura şasiului. Spoilerul frontal permite un nivel de durabilitate şi de performanţă ridicată în condiţii vitrege de rulare, aşa cum sunt dunele din deşert, integrand totodată luminile de ceaţă LED cu canale de aer funcţionale care facilitează curgerea curenţilor de aer în jurul caroseriei.

Protecţiile evazate impresionante ale aripilor sunt construite din materiale compozite şi concepute pentru a elimina potenţialele daune în off-road şi pentru a permite atât o cursă mai lungă a suspensiilor, cât şi anvelope de dimensiuni mari. Scările laterale sunt construite cu scopul declarat de a preveni ca ploaia de pietriş generată de roţi pe teren accidentat să atingă zona posterioară a maşinii şi sunt prevăzute cu puncte de drenaj pentru nisip, noroi şi zăpadă.

Ranger Raptor rămâne un adevărat cal de povară. Spoilerul spate redesenat integrează un cârlig de remorcare care are capacitatea de tractare de 2500 de kilograme. Cele două cârlige de amarare frontale pot să tragă până la 4500 de kilograme, în timp ce cele din spate au capacitatea de a mişca 3800 de kilograme. Bena măsoară 1560 pe 1743 de milimetri şi a fost imaginată cu exploratorii de weekend în minte, fiind capabilă să găzduiască motociclete enduro sau jet-ski-uri alături de unelte şi provizii. Pentru un acces convenabil în benă, uşa EZ Lift Tailgate foloseşte balamale noi care permit o reducere cu 66% a forţei necesare pentru închiderea acesteia.

ADN-ul Ford Performance este prezent peste tot la interior în cabina care oferă materiale cu asamblări de calitate, culori armonioase şi suprafeţe durabile concepute să rămână în aceeaşi formă indiferent dacă maşina este condusă la altitudine înaltă sau în cercuri înalte. Scaunele confortabile sunt construite special pentru off-road la viteze înalte, oferind sprijin lateral şi confort de top printr-o pernă cu două niveluri de fermitate şi materiale de inspiraţie Alcantara care îmbunătăţesc nivelul de aderenţă al şezutului.

Cusăturile albastre şi inserţiile din piele sunt elemente care pot fi regăsite peste tot la interior. Clapetele de schimbare a vitezei sunt construite din magneziu în spiritul celor din motorsport şi sunt uşor de accesat în spatele "mânerelor aderente" ale unui volan construit special pentru Ranger Raptor. Acesta este prevăzut cu un marker central care îi ajută pe şoferi să ştie poziţia roţilor în off-road şi vine cu logo-ul Raptor imprimat în relief.
 

Reglat pentru toate tipurile de teren

Ranger Raptor le permite şoferilor să aleagă între şase moduri de rulare oferite de sistemul Terrain Management System cu scopul de a permite desfăşurarea pe toate tipurile de terenuri în scenarii diferite.

  • Modul Normal - accent pe confort, pe economia de carburant şi pe manevrabilitate.
  • Modul Sport - răspuns mai acut, dedicat şofatului dinamic pe şosea.
  • Modul Grass/Gravel/Snow - conceput pentru a inspira un şofat sigur şi încrezător pe suprafeţe neregulate şi cu aderenţă precară în off-road.
  • Modul Mud/Sand - răspunsul maşinii este setat pentru a oferi tracţiune şi cuplu optime la rularea pe suprafeţe deformabile şi adânci precum nisipul şi noroiul.
  • Modul Rock - dedicat şofatului la viteze reduse pe teren stâncos, acolo unde cheia este controlul uşor al maşinii.
  • Modul Baja - setări concepute pentru performanţe off-road la viteză ridicată, inspirat din celebrul Baja Desert Rally.
     

Inginerii Ford au testat la scară largă noul sistem de propulsie al lui Ranger Raptor, format din puternicul motor EcoBlue Bi-turbo de 2.0 litri şi din transmisia automată cu 10 trepte, pentru a-i confirma durabilitatea în cele mai vitrege condiţii. Testele au inclus implicit forţarea turbocompresorului de presiune ridicată şi a celui de presiune scăzută până când acestea au fost încinse, funcţionând astfel timp de 200 de ore fără întrerupere. Cele două turbine funcţionează în serie la turaţii reduse, pentru un cuplu mai mare şi un răspuns mai rapid. La turaţii ridicate, turbocompresorul de capacitate mai mare, de presiune scăzută, ajută la atingerea vârfului de putere.

Transmisia automată Ford cu 10 trepte este împrumutată de pe F-150 Raptor şi a fost construită din materiale precum oţelul inoxidabil, aliajele din aluminiu şi composite, cu scopul de a îmbunătăţi durabilitatea şi masa cutiei de viteze. Plaja mai lungă a rapoartelor permite o acceleraţie superioară, un răspuns rapid şi o eficienţă îmbunătăţită la nivelul consumului de carburant. O serie de algoritmi calculează în timp real şi adaptează schimbările de rapoarte pentru a se asigura că transmisia selectează mereu treapta corectă. Un tip unic de calibrare include funcţia Live in Drive, care îi oferă celui de la volan posibilitatea de a schimba treptele manual cu ajutorul clapetelor în orice moment.

Sistemele de asistenţă şi siguranţă sunt prezente pentru a asigura un nivel de încredere ridicat unor şoferi care se pot lovi oricând de provocări neaşteptate în off-road. Pachetul include o versiune modificată a sistemului Ford de Control al Stabilităţii (Ford Stabilty Control) care are încorporate sistemul de Protecţie la Răsturnare (Roll Mitigation Function) şi sistemul electronic de control al stabilităţii (ESC). Sistemul de control al balansului remorcii (Trailer Sway Control), sistemul de asistenţă la pornirea din rampă (Hill Start Assist), sistemul de asistenţă la coborârea pantei (Hill Descent Control) şi controlul adaptiv al încărcăturii (Load Adaptive Control) fac parte şi ele din pachet.
 

Tehnologie practică la îndemână

Lista de tehnologii sofisticate concepute pentru a îmbunătăţi nivelul de confort al lui Ranger Raptor pe şosea sau în afara ei conţine sistemul de infotainment Ford SYNC 3, care le oferă celor de la volan posibilitatea de a controla sistemul audio, navigaţia şi telefoanele inteligente conectate cu ajutorul unor comenzi vocale simple, conversaţionale. Sistemul este compatibil cu Apple CarPlay şi Android Auto şi oferă SYNC AppLink pentru comanda vocală a unei game largi de aplicaţii de smartphone.

Ecranul tactil central de 8 inch poate fi operat cu uşurinţă cu ajutorul unor gesturi de glisare şi oferă navigaţie prin satelit care devine proactivă când maşina se află în off-road în zone necartografiate, lăsând o "urmă" digitală care permite întoarcerea pe acelaşi traseu. Modemul integrat FordPass Connect permite un nivel ridicat de conectivitate pe orice traseu.

"Noul Ranger Raptor pune la dispoziţia celor care caută senzaţii tari toate uneltele de care aceştia au nevoie", a spus Roeks. "E ca o motocicletă de enduro, un snowmobil şi un ATV comprimate într-un singur vehicul: este pick-up-ul perfect dedicat aventurii".